Το χαρούπι



???????????????????????????????Το χαρούπι (ή αλλιώς ξυλοκέρατο), είναι ο καρπός της χαρουπιάς, που είναι ένα αειθαλές, αυτοφυές δέντρο, γνωστό από την αρχαιότητα, το οποίο ευδοκιμεί στις χώρες, που περιβάλλουν τη Μεσόγειο και σε όλη τη Μέση Ανατολή.

Οι σπόροι των χαρουπιών, λόγω του αξιοσημείωτα σταθερού βάρους τους, χρησιμοποιούνταν από την αρχαιότητα σαν μονάδα μέτρησης βάρους για το χρυσό και τους πολύτιμους λίθους Έτσι, από την αρχαία τους ονομασία προέκυψε και το γνωστό μας καράτι.

Τα χαρούπια είναι πλούσια σε ασβέστιο, μια και περιέχουν 350 mg ανά 100 gr. Συγκριτικά, το γάλα – που συχνά θεωρείται ως μια εξαιρετική πηγή ασβεστίου – περιέχει μόνο 120 έως 130 mg.

Αν και είναι πολύ γλυκά, περιέχουν 60% λιγότερες θερμίδες από τη σοκολάτα. Η μεγάλη περιεκτικότητά τους σε σάκχαρα, τα οποία αποτελούν το 30%-40% του συνολικού τους βάρους, τα καθιστούν ιδιαίτερα θρεπτική και τονωτική τροφή.

Τα χαρούπια περιέχουν περίπου 4% πρωτεΐνη και 76% υδατάνθρακες. Επιπλέον, περιέχουν σημαντικές ποσότητες φωσφόρου και άφθονο κάλιο. Επίσης είναι πλούσια σε βιταμίνη Α, βιταμίνες Β και πολλά άλλα μέταλλα.

Βράζοντας τα χαρούπια παρασκευάζεται, από το μέλι, που υπάρχει στο εσωτερικό τους, το «χαρουπόμελο», η γεύση του οποίου μοιάζει με της σοκολάτας. Το χαρουπόμελο, όμως, υπερέχει θρεπτικά σε σχέση με τη σοκολάτα γιατί περιέχει 52 φορές λιγότερο λίπος και η γλυκύτητά του οφείλεται σε φυσικά σάκχαρα.

Το χαρουπόμελο αποτελεί πλούσια πηγή υδατανθράκων, ασβεστίου, σιδήρου, μαγνησίου, καλίου, έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε νάτριο και κατατάσσεται στην κατηγορία των υπερτροφών, αφού αποτελεί φυσική πηγή θρεπτικών συστατικών. Πλουσιότερο σε ασβέστιο ακόμα και από το γάλα έχει την ιδιότητα να καταπραΰνει το στομάχι, ενώ βοηθά στην ομαλή λειτουργία του εντέρου.

Απολαύστε το ως υποκατάστατο της σοκολάτας σε μπισκότα και κέικ, σε σάλτσες, σε ροφήματα ή σε γιαούρτι!